Matěj Kůs Official Website, Oficiální Stránka Matěje Kůse

„Ruský týden“

Publikováno Lis.18, 2009, kategorie Aktuality, Články

 

 

Týdení cesta po Rusku do Togliatti a zpět byla letos asi za nejvíc. Pohled do kalendáře na příští rok nevylučuje, že tento  příběh bude mít pokračování v Balakovu..

  •  Pondělí – vyrazili jsme  večer,  s  velkou časovou rezervou.  Snažím se připravit na lecos. Vidina 3500km do neznáma a sebou vše co máme pro závoděni k dispozici + motorka  Martina Málka, bez možnosti pojištění. Nesmim o to přijít.
  •  V sobotu trénink v neděli závod.  Což znamená,  v sobotu ve 3 ráno vyzvednout Matěje v Samaře na aeraportu. V poledne na stadion, trénovat,  pak do noci práce na  motorkách.  V neděli pak závody a v pondělí ráno na 3tí hodinu odvézt zpět  Matěje na letiště.
  •  Úterý večer – jsme v Daugavpils, pár slov s lidmi na stadiónu, využíváme zázemí a dáváme sprchu. Poslední nákup a na ruské hranice.  V Rusku jsme po půlnoci. Vyřešili jsme administrativní potíže.  Stavíme za hranicí u první benzínky. Cvaknem si domácí slivovice od Málků co jsme dostali na cestu a jdem spát.  Jsem rozhodnutý za každou cenu spát v zastaveném autě, za jízdy si tělo neodpočine a vím, že musím fungovat celý týden.
  • Středa –  spíme ze Moskvou u benzinky. Už vím, že máme dost času. Stále si nedovolím na noc opustit auto.
  • Čtvrtek –   doklepáváme zbytek trasy a okolo půlnoci jsme 100km od Togliatti. Míjím na místní poměry super hotel. Chvíli váhám, pak to otáčím. Třetí den v autě druhý bez pořádné hygieny. Evropský standart, policajt v recepci hlídá auta na parkovišti.  Jdem do toho. Pak jsem podobný hotel hledal v Togliatti a nenašel.
  • Pátek, klídek pohoda, odpočatí a jen pár km. Projíždíme město a snažíme najít solidní zázemí. Večer se snažím usnout a ani ťuk.
  • V sobotu ráno Samara ve 4 hodiny přilétá Matěj s celou partou. Jedeme na hotel a chvilku spíme. V poledne na stadion. Zrušený trénink mi dělá radost, šetří mi to spoustu práce. Jedem na prohlídku města. Večer ofic zahájení.
  • Neděle –  závody
  • Pondělí –  do 2. ráno sedíme v Chicagu. Ve 3 ráno Samara a odlet gončiků,  pak my odjezd domů.
  • Úterý – 21.30 Markéta. Nonstop jízda, zastávky jen pro benzín.  

            Najeto 6.800km, jedna pokuta v Rusku, dvě v Lotyšsku

Pokuty – celkově jsem to čekal podstatně horší. Měl jsem rozměněno 200 eur na 5-ti uerovky. Přivezl jsem je zpět. Žádné bakšiše se nekonaly. Až kdesi za Moskvou na celkem rovné silnici nás zastavila milice. Kontrola dokladů, auta, klasika. Vystoupit, nasednout k nim do rozvrzanýho smradlavýho žigula. O co jde?  Problém-rozrešenie předjížděl jste v zákazu. Vždyť je tam přerušovaná čára?  To u nás v Rasíji neznamená, že se předjíždět smí. To u nás znamená oddělení jízdních pruhů. Rychle jsem pochopil, že dohadovat je stráta času. Kolik?  Děngy nět – budět razrašenie. Chvilku mi trvalo než jsem pochopil, že budou vypisovat papíre, který půjdou na soud a ten určí výši pokuty. Což by znamenalo, že až někdy v bodoucnu pojedu do Ruska mi bude moc kde kdo cévkovat a vymáhat ze mě kde co, se soudníma výlohama.  Zaplatím – kolik? Chvíli váhají – 5.000 rublů (2.500 Kč). Joo :-) tak to napiš, říkám už lehce podrážděn. On já sloužil v Děčíně. Říkám mu:“ ááá ty okupant“, směje se,“ da da já okupant“. „Máš české koruny“ : povídá.  „Ne nemám, mám eura“. Za 60 eur mi vrátil pas a mohli jsme frčet dál. Víc se nás v Rusku nikdo ani nevšimnul. Při návratu jsme projeli ruské hranice za  30minut. Úsměvy na tvářích a popřáli štastnou cestu domů. Radostně jsme vypálili do EU. Nikde ani noha žádné auta. Na Lotyšské straně hranice stopka a budka. Zastavím u budky. Vyleze celník a povídá.“ pojďte se mnou.“ Vede mi 10 metrů zpět a ukazuje čáru na které jsem měl zastavit. Uplně vážně několik minut řešil, že musí dát pokutu. Další Lotyš na mě vyběhnul ze křoví asi 60km za hranicema. 2 hodiny ráno osada o pár domcích, radar v ruce. Skórosť – o 30km/h ryhleji. Razrešenie – hotové vyřízené, půl hodiny vypisoval papíre a já klepal kosu v pantoflích, tričku a kraťasech v 6ti stupních celsia vedle služební Octávie. Projel jsem Daugavpils, hranice s Litvou na dohled, hup další skokan s radarem. V tu dobu jsme byli zhruba 24 hodin non stop na cestě. „Co chcete?“ On bez okolků. “ děngy“.  Nemam! Jen Ruble. „Skólko“? 750, nic víc. “ Daváj“. Vrazil jsem mu zbylé Rubly praštil dveřma a vypálil. On spokojenej a já vlastně taky. Přejezd Lotyšska je zanedbatelná vzdálenost, ale stála za to.

muz3 Český tank lt-35, zabavený Wermachtem, v ruském muzeu.. Vyrobilo se jich asi 300ks. Patřili ve své době ke špičkové technice. Vyráběli se v plzeňské Škodovce. Po obsazení republiky je Němci okamžitě obrátili proti Polsku a Francii.

 

muz1 Pavel Kubeš, to on vlastně „spískal“ prohlídku města a vojenského muzea. Ono vojenské muzeum kde dominuje ponorka jde spatřit stejně asi jen v Rusku. Za Pavlem, český cvičný L39 Albatros-nejpoužívanější cvičný letoun na světě. V pozadí administrativní budova  GM-AvtoVAZ  Togliatti

 

kostel Tolgliatti je továrna obestavěná domy. Vlastně několik měst, je to zvláštní pro Evropana ne moc pochopitelný systém. Stará část je špinavá, smradlavá stoka(po dešti, nenajdete na ulici kanál a vlastně jeden jsme viděli, na kopci). Ta novější je moderní široká a poměrně čistá. Budují si vše znovu a nové, tato  Togliattská pravoslavná katedrála je 5 let stará. 

 

pam3 Pyšně nám ukazovali jeden památník po druhém, měli jsme z toho více méně srandu. Je dobré poznamenat, že bylo 22.srpna. Během pobytu se k nám hlásilo pár týpků co nám vykládali jak sloužili tu v Děčíně tu jinde. Korunu všemu nasadil milicionář, který mi cévkoval za předjíždění na přerušované čáře(ukazoval mi příručku, že to v Rusku neznamená, že můžeš..) Taky sloužil v Čechách chtěl 5000rublů, pak se mu rozsvítilo, že chce koruny, pas mi vrátil za 60eur. 

 

pam2 Památníky během víkendu objíždí svatby. Šířka Volhy je impozantní

 

pam1 Zakladatel města.   Původně Stavropol – Togliatti(po italském komunistovi), o pár km dál město Samara o okolí pohoří Žiguli 

 

zah-1 Kulturní program oficiálního zahájení, opravdu se snažili. Všeho bylo dost.. 

 

zahajena1 Klub Chicago. Oficiální zahájení, proslovy, kulturní program v ruském duchu. 

 

muz4 Dobré, že :-)

 

paajezd-na-hra2 Poslední km před ruskou hranicí. Navigace ukazovala přesně. Později se ukázalo, že mohla být i přesnější. Vyjeli jsme těsně před celnicí po polní cestě. Závora se zvedala po 4 autech, tak po 20minutách. Čekal jsem to daleko horší po loňské Ukrajině. Stejný systém nepochopitelných papírků – křížek, kolečko, čtvereček, vše vyplnit, nejlépe azbukou. Zde měl svou nezastupitelnou funkci a exceloval „Komprž“. Dva problémy, první zelená karta. Nebylo na ní napsáno Rusko. Mávli nad tím rukou(později po telefonátu do pojišťovny se zjistilo, že pojistka je v pořádku, jen měli natištěné formuláře které které se přece musí udat! Nepřál bych zmíněnému ouředníkovi aby v této situaci stál na té celnici vedle mě). Druhý podstatně větší byl technický průkaz, když Matěj udělal řidičák, napsal jsem auto na něj. Z mnoha důvodů. Stejně, jezdí on, jako já a kdo má ruce a nohy. Jenže tady to problém byl jako trám, až mi začalo lepit. 1500km od domova v autě motorky Matěje i Martina s vědomím, že se do Togliatti musim dostat. Nakonec vzali papír a plnou moc napsali sami ať nemáme s policajty v Rusku potíže.. čuměl jsem. V tomto duchu se potom až na jednu vyjímku odvíjela celá cesta. Nikdo si nás ani nevšimnul a myslím tím nikdo. Ani v nejchudší vesnici se nikdo ani neotočil po počmárané cizí dodávce. 

 

paajezd měl jsem pocit dobyvatele, 3500km od domu 

 

stadion stadion v Togliatti je impozantní svým zázemím, perfektní strojní zařízení v dílnách, tělocvičny, rehabilitace, sauna nebo sál s trampolínou a instruktorem pro nácvik pádů 

 

katuae Památníky a památníky, je to v nich. Sledoval jsem v televizi pořad o mladíkovi jak pyšně slouží v armádě. Říkal, že v armádě je to jako ve sportu pořádek a disciplína. Myslím, že to je přesná definice, pro ně je armáda sport !! 

 

cesta1 Tak tohle Vás čeká za hranicí. S tím jsem počítal, znám z Ukrajiny. Brzy jsme však zjistili, že to je v úsecích kde se staví nové silnice. Jistě, že český chalupář by z ruské sinice byl na mrtvici. Ovšem žužlovci jezdí po Polsku, takže tvrdím, že v Rusku se jezdí lépe. Jsou tam rozmlácené úseky, stejně jako nové dálnice. Je to země příšerných protikladů. 

 

domeaek Hezké, že 

 

lenin Viděl jsem ho je živí a zdraví, nekecam 

 

r-nam Příjezd do Moskvy je šok. První chvíle v Rusku provází jakási agonie. Jsem prvně v říši zla a nevim co mi tu čeká. Silnice a okolí působí dost depresivně, člověk se učí fungovat v něčem co vůbec nezná. Třeba zjistíte, že nemáte kam jít na záchod, kde se umýt. Vezl jsem 30ti litrový barel, aby mi nedošel ve stepi benzin. Nic takového, benzina po 10ti km. Jenže s Master kartou si leckde můžete tak vytřít….. Neexistuje natankovat a zaplatit. Napřed zaplatit. Jedu 2000km potřebuju plnou, nezájem. Takže bankomat a Ruble, což je kovbojka. Města po x kilomatrech a bankomat je často cizí slovo. Moskva to je však jiný kafe. Lezou Vám oči z důlků. Během 20ti minut se nám nějakým zázrakem podařilo dostat na dohled Kremlu. Sebral jsem odvahu opustit auto a nechat ho samotné. Do zákazu stání na dohled policajtovi co řídil dopravu na křižovatce. Ostatně, tady to bylo to nejošklivější auto široko daleko. Viděl jsem Kreml, Rudé náměstí i Gum.. Kdy to budu mít možnost zase vidět 

 

tak-mosk i  i tohle je Moskva, z města jsme se dostávali třes 2 hodiny, všude zácpy a silně agresivní řidiči. To co jsem zažil v Rusku na silnicích jsem ještě neviděl. Lidi se cpou jsou agresivní a bezohlední, několikrát se mi stalo, že mi jedno auto předjelo zleva a zároveň po krajnici zprava další. Na silnicích je opravdu nebezpečno. 

 

motoresty Tak tohle jsou místní motoresty. Jsou jich okolo silnice stovky.Nesebrali jsme odvahu tam jíst. Silnice M5 z Moskvy je jakási „route 66“, je hlavní tah na Ural. Znamená obživu pro spoustu lidí okolo žijících. Koupíte tu bačkory, kolo či sušenou rybu, která mi vážně nahnala hrůzu. Stánek se sušenýma příšerama co visí v dešti na provázku a stříká na ně voda od kol, mňam.

 

depo ticho před bouří. Vloni jsme ve finále ME byli 4-tí, skončili však ve špitále a sezóna tak skončila.  Z tohoto pohledu je letošní 7. místo a  návrat ve zdraví úspěch.

 

mosk-most  první setkání s civilizací, příjezd do Moskvy je šok.


Hledáte něco?

Použijte tento formulář:

Základní informace